De overspelige man, de polyamoreuze vrouw, de ‘slet’, de schrijver en het jaar 2015

Er is iets geks aan de hand met de verhalen die ik momenteel aan het lezen ben. Geen van de mannen in die verhalen lijkt ook maar enige ervaring te hebben met een relatie of het versieren van vrouwen. Als die vrouw al polyamoreus is (wat in ieder geval in één verhaal het geval is) dan is het voor het hoofdpersoon in dat verhaal heel belangrijk om te melden dat een aantal- of de meeste van haar minnaars iets walgelijks hadden.

[Deze blogpost is redelijk af]

Vaak is de vrouwelijke love-interest van de hoofdpersoon iemand zonder een echte persoonlijkheid. En/of die vrouwelijke love-interst sterft zodat onze hoofdpersoon zielig en alleen achterblijft. Of er gebeurt iets anders met haar dat vervelend is.

De man in de meeste van deze verhalen is een raar wezen. Een nep-macho die heel stoer doet maar staat te stotteren als er iets onverwachts gebeurt, een manipulatieve, soms drammerige eikel die met knipoogjes en leugentjes en dreigementen zijn zin probeert te krijgen en soms aangeeft verliefd te zijn maar in zijn daden en zijn gedachten voornamelijk bezig is met haar borsten, haar decolletee, haar lippen of mond, haar ogen, haar taille, de (verleidelijke) manier waarop ze op haar hakjes loopt en meer van dat soort bullshit en haar op persoonlijk en moreel vlak soms verwerpelijk vind.

Bestaande relaties

Als we dan toch al bestaande relaties hebben, zijn dat de klassieke heteronormatieve monogame relaties die vaak al lange tijd voortkabbelen, soms op het punt van sterven staan en zelden vonken en spatten. Ik lees ontevredenheid, overspel en frustratie.

Ik lees nauwelijks: “ze kwam thuis, greep haar man in zijn kruis en fluisterde hees: ‘Ik wil je neuken.'”

Ik lees nergens: “We moeten praten, zei hij — hun relatie was altijd open en eerlijk geweest. ‘Ik ben niet langer meer verliefd op je en ik voel me sterk aangetrokken tot Janine. Een vrouw die ik drie weken geleden op het schoolplein heb ontmoet.”

Wat ik wel lees zijn dingen als dit: “Hij stotterde en begon te blozen. Ze was verleidelijk in haar rode jurk met het laag uitgesneden decolletee en haar rode pumps en volle borsten waar hij nu een goede blik op kreeg toen ze verleidelijk voorover boog, terwijl ze sensueel van haar drankje dronk. ‘Als Josefien dit maar niet te weten krijgt,’ dacht hij even met een diep schuldgevoel en een stijve lul. Want zelfs nu hij al jaren niet meer van Josefien hield, voelde hij zich nog steeds verantwoordelijk voor haar.”

Wat ik niet tegenkom in “boy meets girl” scenarios is dit: “Hij voelde zich op zijn gemak, had duidelijk een fijne dag gehad. Ze passeerde hem, bleef staan, draaide zich om. ‘Ken ik jou?’ vroeg ze. Hij bestudeerde even haar gezicht, knikte. Twee uur later lagen ze samen in bed.”

Ik lees al helemaal niet: “Hij liep de slaapkamer in waar Elsbeth met de buurman lag te neuken, hij onderop, zij met haar rug naar de deur gekeerd, het zweet tussen haar schouderbladen en zijn pik diep in haar. Zonder een woord te zeggen klom hij bij hen in bed en niet veel later lag hij te tongen met Pieter, zijn harde pik in de linkerhand van Elsbeth, die al te ver weg was om hem echt goed af te trekken, maar hem elke opwaartse beweging steeds dichter bij een orgasme bracht.”

Of dit: “Haar harde, onverbiddelijke blik werd zachter toen ze hem herkende en ze legde de smidshamer zacht neer naast het aambeeld. haar gespierde armen oranje belicht door het vuur. Iets in die blik, iets in de manier waarop ze haar hoofd scheef hield deed zijn hart sneller slaan. Iets in de manier waarop ze zijn naam uitsprak benam hem de adem. Hij knikte slechts, kwetsbaar en open op dat moment. Die avond maakten ze hun eerste wandeling samen.”

Of dit: “De nieuwe vriend van zijn ex had die avond gekookt en Pim was samen met zijn nieuwe vriendin langsgekomen voor een gezellig samenzijn en een goed gesprek met beiden. En hij had er goed vertrouwen in dat Zoe het naar haar zin zou hebben. Beide vrouwen hielden van post-moderne kunst.”

Het moet altijd moeilijk. Met twijfels en gedoe. En manipulatie. En nog meer gedoe. En conflicten. Onhandige zinnen. Monden die openvallen. Handen die beginnen te zweten. Schrikreacties van hem. Zoele blikken van haar.

Hij moet haar overtuigen. Zij moet vaak overtuigd worden. Veroverd. Versierd. Verleid. Hij moet presteren, veroveren, domineren, zich bewijzen.

In de verhalen waarin personages vreemd gaan wordt zelden afgeweken van schuldgevoel. Alles is zwaar. De betrokken personages voelen zich schuldig. Ze liegen tegen zichzelf en anderen en het is allemaal uiteindelijk voor mij als lezer vooral heel erg saai en oninteressant en kleinburgerlijk en kleinzielig gedoe.

Het idee dat een vrouw seksueel actief kan zijn

Het idee dat een vrouw seksueel actief kan zijn, genot kan hebben, genot kan zoeken en daar op een blije en gelukkige wijze een aanvulling kan maken op de rest van haar dagelijkse leven, lijkt in het merendeel van de verhalen die ik in de afgelopen weken gelezen heb (van Nederlandse SF schrijvers) een raar idee.

Alsof we te maken hebben met een uitzondering inplaats van een regel.

De “begeerlijke vrouw” in dit soort verhalen is verder zelden een volledig persoon, vaak een mooi aangeklede poppen met hoge hakken en vochtige lippen en verleidelijke blikken. Het soort sexy met cocktail-jurken en verleidelijke mooie billen en borsten. En harde tepels “die door de dunne stof van haar jurk prijken” als de schrijver zo moedig is.

Ze heeft zelden een belangrijke rol, zelden een positie van macht. Ze is vaak de prijs die gewonnen kan worden, de beloning voor gepleegde inspanning. Soms ronduit een “slet” (eigenlijk gewoon een normaal persoon die graag seks heeft) die (in de ogen van de vaak gefrustreerde hoofdpersoon) in sommige verhalen met minderwaardige, lelijke en nare mannen naar bed gaat. (Verhalen met lesbische, biseksuele of homoseksuele personages zijn overigens volledig afwezig in de stapel die ik heb gelezen.) In sommige verhalen is deze man zelfs de ridder op het witte paard, die haar zal redden van zichzelf en zal redden uit die wereld waar ze zich op dat moment bevind. Want romantisch. En anno 2015 is ze daar — in de wereld die door de schrijver geschapen wordt — blijkbaar nog steeds niet zelf toe in staat.

Door de dominante aanwezigheid van dit soort verhaallijnen (waarin de vrouw voornamelijk het onderspit delft, nog steeds slecht wordt afgespiegeld als ze ook maar enige seksualiteit heeft, de man lijdt onder zijn relatie, overspel en schuldgevoel een dominante rol speelt, de man een knullige prutser is als het gaat om menselijke relaties en romantiek) ben je als schrijver voornamelijk een heel beperkt soort verhaal aan het herhalen en herkauwen en herhalen.

Bovendien leer je er (als schrijver) geen zak van.

2016: Tijd voor een einde aan die middeleeuwse bullshit

Het wordt wat mij betreft hoog tijd al die middeleeuwse (en vaak naargeestige en uitzonderlijk saaie) bullshit de nek om te draaien. Hier is wat ik graag zou zien gebeuren in de Nederlandse fantasy en SF, in het geval dát er romantiek en seks in voor komt:

  1. Seks is plezierig — Laat seks in fictie plezierig zijn. Fijn. Lekker. Zonder enige uitzondering. Tenzij je iets heel concreet anders te vertellen hebt dat daadwerkelijk iets toevoegt en uit je eigen ervaring komt.
  2. Je personages vinden seks fijn — Natuurlijk kan het zijn dat er bepaalde dingen zijn die ze nooit zullen doen, maar over het algemeen is seks een plezierige ervaring voor ze, als ze seks hebben.
  3. Problemen komen ergens anders vandaan — Voor een verhaal en motieven om je personages tot actie over te laten gaan zijn er 100.000 andere dingen die je als aanleiding kunt gebruiken dan verdriet bij seks of een trauma dat dan loskomt.
  4. Je personages dringen zichzelf niet op — Nee is nee. En ja is helder en simpel. Seks komt vanzelf als beiden daar zin in hebben. Overtuigingskracht is onnodig.
  5. Er wordt niet gemanipuleerd — Waarom zouden je personages? Nee is immers nee. Er is geen reden voor druk en het gebruik van psychologische spelletjes of leugens om iemand in bed te krijgen. Er zijn immers genoeg andere mensen in je verhaalwereld en in de omgeving van je personages die graag “ja” zullen zeggen.
  6. Aantrekkelijk is ook op mentaal en persoonlijk vlak — Iemand kan totaal noet voldoen aan “het schoonheidsideaal” en toch waanzinnig geil en aantrekkelijk zijn voor jouw personage. Misschien omdat hij of zij van bepaalde dingen houdt, zich op een bepaalde manier kleedt, op een bepaalde manier beweegt, of op een bepaalde manier overlap heeft met de minder voordehandliggende voorkeuren in muziek of subculturele uitingen van jouw personage.
  7. De relatie bestaat al — Wat als je liefdeskoppel of je trio of je kwartet al samen een relatie hebben? Die bijvoorbeeld al lange tijd duurt of net begonnen is voordat het verhaal begint?
  8. Er is geen seksuele frustratie — De relaties van je personages zijn met heerlijke, fijne mensen. Seks is iets dat ontspanning brengt.
  9. Weigeringen zijn heel normaal — Een weigering is gewoon een weigering en iets dat jouw personage ook wel eens op vriendelijke (en soms niet-vriendelijke) wijze naar anderen doet: “Dank je wel voor je aanbod en je belangstelling in mij! Maar nee: ik heb geen interesse in seks met jou.”
  10. Er wordt niet stiekem vreemd gegaan — Als er behoefte is om met een andere persoon seks te hebben dan wordt dat bekend gemaakt aan de partner en gebeurt dat in overeenstemming en wederzijdse openheid en goedkeuring.
  11. Polyamorie is doodgewoon — Er is niets mis met het houden van en liefhebben van meerdere mensen en meerdere partners. Als je personage of personages graag met meerdere mensen willen vrijen en neuken dan kan dat gewoon. Zonder leugens, zonder moeilijk gedoe, zonder schuldgevoelens en zonder verraad.
  12. Monogamie is ook helemaal prima — Sommige mensen hebben gewoon liever een intieme relatie met één persoon. Omdat dat bijvoorbeeld minder stress geeft en/of gewoon totaal en helemaal bevredigend is. En dit kan tijdelijk zijn, of structureel.
  13. Lichamelijk contact is heel fijn en heel gewoon — We zijn zeker in Nederland niet (meer) gewend om elkaar fysiek aan te raken, zonder daar iets seksueels aan te verbinden. Het is echter heel fijn om andere mensen aan te raken en die aanraking hoeft absoluut niet seksueel te zijn. Laat je personages elkaar aanraken, tegen elkaar aanleunen zonder dat ze op een gegeven moment seks hebben. Zonder dat ze geil worden. Mannen en mannen, vrouwen en vrouwen, mannen en vrouwen, vrouwen en kinderen, mannen en kinderen, ouderen en jongeren.
  14. Vrouwen die van seks houden zijn volledig normaal — Het is in ons geval voornamelijk de maatschappij rondom die heel erg gefrustreerd en raar is.
  15. Vrouwen die van seks houden kunnen ook heel veel diepgang hebben — Echt waar! Net als elk ander persoon op deze wereld.
  16. Mannen en vrouwen die elkaar (erg) leuk vinden kunnen ook géén seks met elkaar hebben — Te vaak gaan verhalen over “jongen ontmoet meisje (of omgekeerd) en ze hebben seks.” Wat als ze gewoon een goede intermenselijke, vriendschappelijke, professionele of intellectuele relatie met elkaar ontwikkelen? Zonder (hijgerige) verlangens en zonder seks? Vaak veel interessanter!
  17. Een hoer is doodgewoon — Er is niets geks met mannen en vrouwen die geld verdienen door het bieden van seks tegen betaling. Noch zijn ze anders dan andere mensen, of meer tolerant tegen geweld en misbruik.
  18. Homoseksualiteit is volledig normaal — Kies (als je dat nog niet doet) in je verhalen ook eens voor homoseksuele relaties. Het bestaat. Echt! En het is in goede relaties net zo fijn en liefdevol en geil en gewoon en saai als heteroseksuele relaties en seksualiteit.
  19. Als er een klik is, komt dat omdat de interesse wederzijds is — Hij en hij. Zij en zij. Hij en zij. Het maakt niet uit. Beide personages in je verhaal willen seks met elkaar. En zo gebeurt het ook.
  20. Sla die versierpogingen over — Als je personages bij elkaar in bed wilt laten belanden, sla die versierpoging dan over en laat gewoon “het moment daarna” zien. En als je de seks wilt laten zien, begin dan midden in de actie of net voordat die actie begint.
  21. Het is oké als verlangen onbeantwoord blijft — Weg met die frustratie in verhaalpersonages. Het lukte niet? Ook goed. Even de teleurstelling verwerken en dan verder met het verhaal. Het leven gaat door en er zijn andere mannen en vrouwen die ook — en op andere manieren — aantrekkelijk zijn mogelijk en waarschijnlijk ook en wel seks met dat personage willen hebben.
  22. Mannen en vrouwen in je verhaal hoeven niet moeilijk te doen om met een ander personage in bed te belanden — Seks is leuk. Seks is lekker. En als beide personages seks met elkaar willen en de gelegenheid daarvoor hebben, belanden ze vanzelf wel bij elkaar in bed. Klaar met de onhandige en stotterende mannen (of vrouwen) en zwetende handen en onhandige en slecht geschreven versierpogingen. Het is saai, tenzij je heel bewust romantische liefdesverhalen met onhandige mensen wilt schrijven.

2015 en de dingen die volledig mogen worden weggelaten in een verhaal

  1. Schuld is bullshit — Als een personage schuldgevoelens heeft over seks, het hebben van seks of het hebben van seks met een bepaald persoon, dan is er iets mis met dat personage en zijn motieven. Kies iemand anders voor je verhaal, laat hem iets anders doen of stuur dat personage naar een therapeut.
  2. Stop met overspel-verhalen — Het is saai. De mannen en de vrouwen in dat soort verhalen zijn lafaards. De schaamte die ze voelen blokkeert voornamelijk de ontwikkeling van een verhaal dat wél interessant zou kunnen zijn. Het geweld of het drama dat uit dit soort situaties voortvloeit is domme troep uit de tijd dat intimiteit vies was, masturbatie tot blindheid leidde, kinderen uit de boerenkool kwamen en een gezonde lust tot neuken het verdorven werk van de duivel was.
  3. Stop met geweld dat voortkomt uit seks of seksueel verlangen — De echtgenoot die zijn vrouw wurgt. De maffiabaas die bedrogen wordt. De jaloerse aspirant die zijn concurrent om zeep helpt of in elkaar slaat. De afgewezen jongen die de mooiste vrouw van de wereld vernedert of verkracht. Ook dit is allemaal rotzooi uit de tijd dat intimiteit vies was, masturbatie tot blindheid leidde, kinderen uit de boerenkool kwamen en een gezonde lust tot neuken het verdorven werk van de duivel was. Stop ermee. Zie alle voorgaande punten.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s