e-readers en verhaalredactie

Dit is een greep uit de e-readers die ik sinds 2010 gekocht heb.

20151027_131703[1]

Gebruik

Primair gebruik: het lezen van e-books. Secundair: het proeflezen van mijn eigen verhalen tijdens de redactiefase. Daarover beneden meer. Tertiair: het lezen van PDF-documenten en comics.

In de praktijk lees ik PDF-documenten en zwart/wit comics voornamelijk op mijn laptop. De grotere readers zijn te zwaar in gewicht, te kwetsbaar voor vervoer, te onhandig en te traag om lekker te kunnen scrollen en inzoomen als een document in A4-formaat is.

Over de readers

Linksboven is de Sony PRS-650 (2010). Kapot door zeewater en uit elkaar gesloopt door mij. Het is qua bouw één van de beste e-readers. Onder de ultra-dunne e-inkt-glasplaat zit een metalen plaat die onderdeel is van een stevig metalen chassis, waardoor het scherm bijna onbreekbaar is. Ik heb ook een PRS-35, de 5-inch versie.

Daarnaast: de i-river Story HD (2011). De eerste 5-inch e-reader met een resolutie van 1024 x 768 en mijn favoriete primaire e-reader tot ik eind 2014 de PocketBook Touch 2 kocht (daarnaast afgebeeld), die voor proefleeswerk verdrongen is door de PocketBook Mini (2015, waarvan het scherm kapot is). Daarnaast en verder: de Kobo Mini, de Tolino Vision (2014), de Kobo HD (2013), de 8 inch PocketBook InkPad (2015) en de 9 inch Asus Eee-reader (2010).

Niet op de foto: de Sony PRS-350 (2010), de gebroken versies van de Asus Eee reader en de i-River HD en de eerste Barnes & Noble Nook.

“Welke is de beste?” en waarom ik geen Kindle heb

Mijn voorkeur ging vroeger uit naar de i-River HD en gaat momenteel uit naar PocketBook en de PocketBook mini. De belangrijkste drie redenen:

  1. Folders
  2. Updates (nieuwe documenten) worden getoond zodra de reader wordt losgekoppeld
  3. Perfect bij het proeflezen

Aanvullend voordeel van de PocketBook Mini:

  1. De mini is klein en houdt daardoor erg lekker in de hand tijdens het lezen en corrigeren.

De Kobo, de Tolino en de Sony readers maken gebruik van een database, waarin alle boeken worden verzameld die op de reader staan. Indelingen worden gemaakt op basis van meta-data die ofwel uit de boeken wordt gehaald (schrijver, titel, genre), ofwel door jouzelf worden toegevoegd via de software op de reader, of met software zoals Calibre.

Heel kort samengevat: heb ik geen zin in, want te veel werk.

Als ik e-boeken wil groeperen, doe ik dat in folders, die ik vervolgens naar mijn e-reader kopieer. Klaar.

Zowel i-River als PocketBook respecteren die keuze. Ik kan via de bibliotheek-functie naar folders navigeren en daar titels selecteren.

Kindle boeit me niet. Als ik boeken wil kopen, doe ik dat op en via mijn Kobo. Andere merken dan die hier genoemd zijn, heb ik niet echt getest. Ik probeer vaak in de winkel hoe dingen werken en als me dat niet bevalt, koop ik het niet.

Ik kan weinig zeggen over merken als Bookeen, Icarus en Onyx, omdat deze nauwelijks (meer) in fysieke winkels worden aangeboden. Het is op de plekken waar ik kom: Kobo, Kindle of PocketBook.

Schrijven, redigeren, proeflezen

Dit is mijn basisproces:

redactie2

Ik schrijf, ik redigeer, ik proeflees en ik redigeer meer. Als er nog dingen bij moeten komen, schrijf ik die erbij. Als het verhaal goed genoeg is dan is het verhaal “klaar”.

Naar de e-reader

Het gekke is: zodra ik mijn eigen werk vanaf een ander medium lees (papier of e-reader) ga ik dingen vinden waar ik op mijn scherm wel 60 keer overheen heb gelezen.

En dus pas ik, bij de “definitieve versie” van het verhaal deze workflow toe:

redactie-proces

  1. Ik sla mijn verhaal op, op mijn e-reader.
  2. Ik lees het verhaal vanaf dat scherm
  3. Als ik een fout vind, of rare kromme zinnen, of het gevoel heb dat een stuk van het verhaal overbodig of misplaatst is, maak ik onmiddellijk correcties in het document.

En vanaf dat moment herhaal ik de cyclus.

Die cyclus kan wel 20 keer per sessie gebeuren voor één hoofdstuk, afhankelijk van hoeveel dingen ik vind en corrigeer. De tijd die ik kwijt ben voor het “printen” naar mijn e-reader en het opnieuw openen van het document is ongeveer 30 seconden.

Dat “onmiddelijk” is cruciaal. Ik maak geen notities, ga niet eerst verder lezen tot een volgende punt. Correcties gebeuren “nu”.

Ik zou kunnen beweren dat ik dit doe omdat e-paper en e-readers minder handig zijn voor het correctieproces dan papieren printouts, omdat ik bijvoorbeeld geen notities kan maken, maar dat is het niet.

Mijn e-reader is mijn “tweede scherm”. Ik kan onmiddelijk het effect van mijn correcties zien en lezen in een formaat en een leeservaring dat bijna hetzelfde is als een echt boek.

Na elke correctie, save ik het document daarom opnieuw op mijn e-reader, open ik het onmiddelijk weer op mijn e-reader en vaak herlees ik het stuk dat ik gecorrigeerd heb.

Waarom ik geen papier gebruik

Ik kan daar heel kort over zijn. Ik vind papier klote voor correctiewerk. Het duurt eeuwen voordat een document geprint is. Wijzigingen kan ik pas herlezen als ik de boel opnieuw uitprint en de verspilling van papier is immens in mijn ogen. En onnodig.

Wanneer? Als het “af” is

Ik doe dit alleen als het verhaal “af” is. Tijdens het schrijven en de eerste redactieronden is dit namelijk een uiterst contra-productief proces.

Het belang van de andere leeservaring

Wat op het scherm goed lijkt, blijkt op “papier” vaak toch niet helemaal te werken.

Waar ik op het scherm overheen lees, blijf ik tijdens het proeflezen op mijn reader vaak terecht op hangen. Omdat het niet werkt.

Ik weet niet wat de reden is. Ik vermoed dat de verandering van context (e-reader versus scherm) een ander stuk van mijn hersenen wakker maakt.

“Save as PDF”

Ik ben op een gegeven moment anders gaan werken. Waar ik in het verleden papiergrootte A4 pakte en lettergrootte 11, werk ik nu op A5 en lettergrootte 14.

Tot mijn nieuwe versie van “DocumentShare Publisher” maakte ik gebruik van “Save as PDF”, met mijn e-reader als opslagpunt.

Het nadeel? De hoeveelheid stappen. Ter illustratie:

Stappen om een document te “printen” naar mijn e-reader:

  1. Verbind de e-reader met de USB-poort
  2. Kies “Opslaan als”
  3. Ga naar de e-reader en kies een folder (3 tot 5 muiskliks)
  4. Kies opslaan als: “PDF” (openen van dropdown, vinden en kiezen van PDF optie)
  5. Klik op “Opslaan”
  6. Klaar

Nieuwe software: conversie naar e-pub

Ik ben afgelopen weken bezig geweest met de bouw van een stuk software dat oorspronkelijk bedoeld is om verhalen te beoordelen. Onderdeel van die oplossing is een menu met e-book opties met daaronder:

  1. “converteren naar e-pub”
  2. “kopieren naar apparaat”
  3. Klaar

Die eerste twee stappen doen hetzelfde als de eerste vijf die ik eerder gaf. Zonder het gedoe van “Opslaan als” en all de muisklikken die anders nodig zijn.

epub

epub-options

De siftware is nog in ontwikkeling en af en toe ben ik niet duidelijk naar mezelf of het in Engels of Nederlands moet. 🙂

Leave a Reply

