5 dingen die ik wil doen in de komende 6 maanden

Ik heb een sabbatical genomen van 6 maanden. Deze is 16 juli 2015 begonnen en eindigt ergens in maart 2016.

Ik heb ook een aantal dromen die hardnekkig terug blijven komen, ondanks negativiteit die ik soms ervaar (“kan niet, gaat nooit lukken” etcetera) en ondanks eerdere en vaak halfslachtige pogingen van mijn kant.

Ik heb beroepsmatig een aantal keuzes, waaronder werken aan de opties voor een nieuwe carrièreriching in min freelance-werk. Ik ga dat niet doen in deze periode. Ik vind deze vijf punten namelijk belangrijker.

De korte versie voor deze 6 maanden:

  1. Ik wil een keigave en steengoede SF-roman schrijven. Eentje die het werk van mijn klassieke helden evenaart en overstijgt. Twee concrete benchmarks die mijn eigen standaarden ooit hebben gezet: “Tijger Tijger” van Alfred Bester, “De wereld van Nul-A” van van Vogt. Uiteraard zijn er ook invloeden van anno nu. Veel van die invloeden komen momenteel o.a. uit Japanse SF series (animatieseries en strips).
  2. Ik wil een “Illustrator showcase” produceren die impact gaat genereren binnen Nederland en daarbuiten. De opzet zal thematisch vergelijkbaar zijn met de boeken van de gebroeders Das, maar dan zonder limieten en helemaal SF: “Nederland van de toekomst”
  3. Ik wil weten hoe SF in Nederland een doorbraak kan gaan maken. Want 100, 500 en 1500 lezers zijn niet voldoende.
  4. Ik wil een solide platform neerzetten voor korte SF, F en H verhalen. Hier gaan de beste verhalen van Nederlandse en Belgische bodem komen.
  5. Ik wil de weg naar het buitenland verder helpen openbreken, zodat we de beste verhalen en de beste schrijvers ook elders gepubliceerd kunnen krijgen.

De lange versie

Hieronder vind je per stap de langere versie.

1: Een keigave, steengoede roman

Status: al in ontwikkeling.

Hier is het plan van aanpak en wat info over het boek zelf:

  1. Schrijven — Er staan nu 50.000 woorden in twee delen. Het ziet er momenteel naar uit dat het boek 3 delen zal krijgen van elk 30.000 woorden. Onderwerpen en thema’s: vrijheid, nut, zelfmoord, kiezen voor jezelf.
  2. Verbeteren — Redigeren, herschrijven, heroverwegen, nieuwe samenvattingen schrijven, heroverwegen wat nu relevant is en dat weer in het boek verwerken.
  3. Samenwerken — Coaching ontvangen; feedback vragen, ontvangen en verwerken; zorgen dat het boek gepitched kan gaan worden naar een paar grote uitgevers in Nederland.
  4. Afmaken — Het boek niet halverwege laten hangen, niet vlak voor het einde afhaken, maar ook werkelijk afmaken. Van A tot Zgeredigeerd, van A tot Z helder geschreven, van A tot Z meeslepened.

Over het boek:

Werktitel

Luchteilanden

Samenvatting

Dit boek gaat over verplichtingen, motivatie, zelfmoord en vrijheid.

De kernvragen van mijn hoofdpersoon: “Wie ben ik eigenlijk? Wat wil ik zelf? Wanneer ben ik vrij? Wat verwacht mijn omgeving van me?”

Het draait om vijf personages: Bloesem, Zafira, Noam, Jade en Zhēnzhū. Het boek draait om Bloesem en haar keuzes. De (complexe) wereld en de achtergronden en dilemma’s die tot de keuzes van Bloesem leiden, krijgen diepte via de verhaallijnen van de andere vier.

Eén van de uitgangspunten in het boek is het volgende: zelfmoord is een vorm van moord. Dit specifieke concept wordt vorm gegeven in de verhaallijn van Zhēnzhū.

Opzet

Het eerste deel gaat over het einde van Bloesem’s ontdekkingsproces: “wie ben ik? Wat wil ik?”. Het tweede deel gaat over haar ontsnapping, transformatie en zelfrealisatie, het derde over de consequenties van die stappen.

Keigoed en keimooi

Plan van aanpak:

  1. De basis neerzetten — Eerst moet het verhaal staan. (Dat is nu het gevla)
  2. De diepte ingaan — Elk onderwerp en elk stuk in het boek wordt tot de max uitgewerkt. “Kan dit nog beter, nog scherper, nog indringender worden neergezet? Kan dit nog meer betekenis krijgen?”
  3. Streven naar ultieme schoonheid — In het schrijfwerk zelf. In de scenes. In wat we zien, voelen, ervaren. Door contrastwerking. Door uitersten nog dieper uit te werken. Door vanuit de plekken van liefde, genegenheid en verliefdheid te werken. Door diep bij mezelf naar binnen te gaan en dat te gaan raken wat in de afgelopen 20 en 30 jaar langzaam in slaap is gevallen: verwondering, bewondering.
  4. Feedback krijgen — Van ervaren mensen die het proces van haver tot gort hebben meegemaakt
  5. Feedback verwerken — Door dingen die beter kunnen nóg mooier en nóg beter te maken

2: Een illustrator showcase

Status: nog niet aan begonnen. Zie voor een lijst van Nederlandse en Belgische SF/F illustratoren dit overzicht.

Ik roep al sinds 2012 dat dingen moeten veranderen in Nederland. SF van eigen bodem is (zoals ik al een paar keer als voorbeeld heb gebruikt) een patatkraam in een doodlopende steeg waar bijna niemand komt.

Dat moet veranderen.

Dit is hoe ik denk dat dat kan gaan gebeuren:

  1. Maak een aantrekkelijk en spraakmakend Nederlands product — Ik denk dat de perfecte formule lijkt op die van de boeken van de gebroeders Das. En de het idee is deze:
    1. Werk samen met de beste Nederlandse en Belgische illustratoren
    2. Visualiseer de toekomst van Nederland en Belgie. Zonder restricties op “kan dat wel”?. Toon:
      1. De eerste Nederlands/Belgische Ruimtehaven. In Almere, of waar dan ook. Toon ruimteschepen die opstijgen, torens die een functie hebben, wat dan ook.
      2. Nederlands/Belgische robots op Mars, op de maan, op Pluto, die dingen doen. Met mensen in ruimtepakken die uiteraard uit de Nederlands/Belgische industrie komen en later in doorsnedes en met uitleg gevisualiseerd zijn.
      3. Nederlands/Belgische militaire en technische oplossingen zoals handwapens, zwaar geschut, exo-skeletten, onderzeeërs, slagschepen, tanks, power/mech-suits, ruimtepakken met ingebouwde exoskeletten. Whatever.
      4. Nederlands/Belgische robot-mijnschepen die onder andere de asteroïdengordels afgaan
      5. Nederlands/Belgische super-oceaan-schepen die de wereld rondgaan, waarop mensen leven en wonen en werken. Waarop voedsel wordt geteeld
      6. Nederlands/Belgische super-projecten zoals het groen-maken van de Sahara en de bouw van gigantische architectonische wondergebouwen op het vaste land en op kunstmatige eilanden voor miljardairs
      7. Nederlands/Belgische oplossingen voor het klimaat, voor het milieu, om de oceanen leeg te ruimen van afval, en zo voorts
      8. Nederlands/Belgische medische, bio en nano-technologie waaronder medische toepassingen van nanotechnologieen, protheses voor mensen die verlamd zijn geraakt, of een been of arm zijn verloren, of al hun benen en armen zijn verloren, om een voorbeeld te geven.
  2. Werk samen met instituten die al actief zijn in dat veld en dit een leuk project vinden. Valt er bijvoorbeeld wat te doen met de technische universiteiten van Leiden, Delft en Eindhoven? Research die daar gedaan wordt, omgezet in rete-coole visualisaties
  3. Zorg dat het tractie krijgt — Ik heb zelf geen enkel idee hoe dat moet, maar dat gaat wel komen. Zie punt nummer 3.

3: Snappen hoe SF een doorbraak kan maken in Nederland

Ik ben op de hoogte van het gezeur dat dit niet kan en dat het onmogelijk is. Ik geloof daar niet in. Ik denk dat we gewoon niet goed naar de eigen markt kijken en totaal geen benul hebben wat wel werkt.

Hier is een kort hoe en wat:

  1. Inzicht krijgen in wat wel werkt. Welke SF-series en SF-gereateerde dingen zijn populair in Nederland? Wat verkoopt wel? Waarover wordt wel gesproken? Wat is daarin de aantrekkingskracht? Is dat het verhaal? Zijn dat de visuals? Zijn dat boeken? Korte verhalen? Films? Animaties en animatieseries? Waarom werkt dat? Wat is het appeal?

Plan van aanpak

  1. Onderzoek — Welke bezoekersaantallen haalden SF- en superhelden-films? Wat scoorde hoger? Hoe zit het met strips en stripseries? Games? Welke verkoopaantallen heeft American Bookcenter mbt SF-boeken? Hoe goed lopen SF-games ten aanzien van niet SF-games? Hoe zit dat met speelgoed? Wat kan LEGO Nederland me bijvoorbeeld vertellen over hun SF-gerelateerde lego-dozen? Welke daarvan zijn regelrechte hits? Waarom denken ze dat dat zo is? Welke schrijvers lopen goed? Welke lopen het beste? Hoe vaak en veel wordt er gesproken over series als “Adventure time”, “Rick and Morty” en Japanse Anime die SF is, of op de grens zit van SF (denk aan Dragonball Z, Madoka magica en Ghost in the Shell). Waarom kijken fans wel series, maar lezen ze geen, of nauwelijks SF? Zijn dit nerds? Hoe zit het met theatervoorstellingen die SF raken? Eigen producties zoals met de films die het Blender-team maakte?
  2. Samenwerken? — Wellicht zijn er andere mensen die vergelijkbare onderzoeken doen of gedaan hebben, of willen doen.
  3. Blogposts — Het resultaat van die onderzoeken stop ik allereerst in blogposts

4: Een solide platform voor SF van Nederlandstalige bodem

Status: nog niet begonnen

Ik begon SF te lezen toen ik 11 was. De aantrekkingskracht van SF lag in mijn geval in de verhalen die volwassen hoofdpersonen hadden, met volwassen thema’s en intelligent schrijfwerk van een intelligente schrijver, maar wel weer in een avontuurlijke setting.

De appeal lag zowel in de verhalen als in de kaft-illustraties.

Verder kon ik uren wegdromen op opensnedes van ruimteschepen (Perry Rhodan, de Star Wars propaganda in bladen, elke keer voordat een nieuwe film uit ging komen)

De formule voor dit platform is vrij simpel:

  1. Ontwikkelen voor een publiek — Het gebodene moet een publiek aanspreken. Ik denk aan secties voor jong tot oud:
    1. Hardcore SF — Waarin de werelden werkelijk anders zijn, geen compromissen worden gesloten met de huidige wereld.
    2. Slipstream SF — Waarin SF-elementen worden gebruikt in een nog herkenbare wereld (die veel op de onze lijkt. Superhelden-films zoals “The avengers” en “The Hulk” zijn een voorbeeld daarvan).
    3. Young Adult SF — Waarin karakters met een leeftijd tussen 15 en max. 21 jaar centraal staan.
    4. Fantasy-SF — Waarin vreemde werelden met een focus op de vreemde flora en fauna ligt en verhalen een fantasy-achtige insteek hebben.
    5. Een focus op avontuur — De verhalen moeten merendeels een focus op avontuur hebben, of dat nu intellectueel is of fysiek. Er moeten dingen gebeuren. Het verhaal moet ergens vandaan komen en ergens naartoe gaan.
    6. Een focus op kwaliteit — Een zo hoog mogelijke innerlijke consistentie van de verhaalwereld, bijvoorbeeld. Schrijfwerk dat leeft en bruist. Zo weinig plotgaten dat ze niet meer opvallen.
    7. Een focus op intelligent schrijfwerk — De verhalen moeten diepte hebben, ergens over gaan, huidige thema’s raken. Of dat nu wereldpolitiek is, of dingen die nu spelen en een verschuiving aan het veroorzaken zijn in ons leven.
  2. Ergens beginnen — Hoge eisen zijn mooi, maar het moet ergens beginnen. Dat begin bestaat onder andere uit:
    1. Het her-publiceren — Van de beste SF-verhalen van Nederlandstalige schrijvers, van werk dat al geschreven en gepubliceerd is.
  3. Elk verhaal heeft minstens een titel-illustratie — Van hoge kwaliteit en door een Nederlandse of Belgische illustrator.
  4. Elke schrijver en elke illustrator krijgt betaald — Omdat dit serieuze shit is.
  5. Gratis voor de lezers — Dit is een promotie-platform. En binnen dat specifieke kader moet de deur voor de lezer en voor het publiek wijd open staan, terwijl de kwaliteit het hoogste is dat geboden kan worden.

Plan van aanpak, fase 1

  1. Heel veel praten — Er zijn namelijk al heel veel initiatieven op het vlak van uitgeven van Nederlandse schrijvers. Er is ontzettend veel liefde voor het fantastische genre. Er zijn redacteurs en uitgevers die al investeren in een beter en mooier landschap voor Nederlandstalige SF en Fantasyschrijvers. Het heeft geen zin om het wiel helemaal weer vanaf het begin uit te gaan vinden.
  2. Kijken waar raakvlakken zijn en waar samenwerking kan plaatsvinden — Ik heb mijn eigen eisen en wensen met dit platform. Ik zal in eerste instantie bepalen wie gepubliceerd gaat worden en wie niet. Het geld voor schrijvers en illustratoren zal in eerste instantie uit mijn eigen inkomsten komen, maar ik ben een schrijver, geen uitgever.
  3. Kijken of dat met alle uitgevers kan — Ik geloof niet in eilandjes.

Fase 2:

  1. Publiceren die shit — Webhosting is betaalbaar. Gratis zelfs als je gebruik maakt van de hosting van platformen als WordPress.

5: De weg naar het buitenland verder openbreken

Status: nog niet begonnen

De wereld is groter dan Nederland en groter dan Amerika. Vertaald werk van Nederlandstalige schrijvers heeft al z’n weg gevonden naar Europese, Russische, Chinese en Amerikaanse bladen. Ik ken in ieder geval één schrijver die anderen al helpt om ook buiten Nederland door te breken: Mike Jansen.

Dit soort initiateven en dat aanbod vanuit de Nederlandstalige markt kan waarschijnlijk beter en meer.

Een cruciaal onderdeel daarvan is volgens mij het volgende:

  1. Een agentschap of sorts — Dat verhalen en auteurs selecteert en het beste werk van deze schrijvers vertaalt naar het Engels en aanbiedt naar al de mogeljke markten
  2. Gebruik maken van bestaande platformen — Er zijn verschillende platformen waarop verhalen direct kunnen worden aangeboden naar wereldwijde markten van pro, semi-pro en fan-uitgevers.
  3. Vertrouwen op de markt — Eenmaal vertaald, vind een verhaal altijd wel zijn of haar weg.

Plan van aanpak:

 

 

Leave a Reply

