Voorbereidingen SF-Novella “Gila Pradopo”

Detail van de kaft

Detail van de kaft: Het hart van Amsterdam

Ik ben bezig met de afronding van “Gila Pradopo”, een verhaal van 20.000 woorden dat in verkorte vorm de 3e prijs in de Paul Harland verhalenwedstrijd won. (Het grote magenta rechthoek aan de linkerzijde van de cirkel is een fout die ik nog niet gecorrigeerd heb. Er zit daar een woonwijk, geen gat.)

Vanaf het moment dat ik de eerste versie van “Gila Pradopo” in juli 2013 afrondde had ik in gedachten om het te laten voorzien van 9 illustraties.

Deze week begon de concrete briefing die onder andere bestond uit ruwe schetsen van mijn hand (waarin soms niet meer dan wat krabbels worden gebruikt en vaak communicatie van het concept belangrijker is dan een fatsoenlijke tekening.)

Twee kaftconcepten

Gila Pradopo (cover concepts)

Gila Pradopo (cover concepts)

Momenteel heb ik twee mogelijke variaties op die kaft: volledig magenta of magenta en blauw. (de blauwe variant is alvast aangepast op de verhoudingen van A5-formaat waarin het document is opgemaakt. Wat nog ontbreekt in deze twee concepten is de naam van de illustrator.)

Beiden hebben hun charme.

Schetsen en motivatie

In de briefing naar de illustrator maak ik gebruik van snelle en vaak ruwe schetsen (om een impressie te geven) en van korte omschrijvingen die plaats, situatie en motivatie weergeven, alsof we spreken over een moment van een specifieke scene in een film.

“Gila en Nuri”

Gila en Nuri, hoofdstuk 1

Gila en Nuri, hoofdstuk 1

De briefing ziet er ongeveer zo uit (maar is langer, met meer beschrijving van de omgeving en dergelijke):

Gila heeft Nuri’s pols vast van de hand die Nuri heeft opgestoken. Nuri kijkt naar Gila. Gila kijkt naar de camera.

Nuri’s hand is ontspannen. Ring en middelvinger raken elkaar.

 

Haarstijlen

Haarstijlen

Aanezien niet alleen het gezicht, maar ook het haar relevant is, geef ik in de briefing ook concrete ideeën over de haarstijl.

De odelo

De odelo (of het “pak”) speelt een centrale rol. Ik wilde een beeld dat dat ding in zijn volledigheid laat zien. Omdat ik geen fotomateriaal heb om de gaten te vullen (hoe ziet dat ding er dan exact uit?) is deze tekening gedetailleerder een beter uitgewerkt om de basisvorm weer te geven.

De odelo

De odelo en Gila

De Odelo is een variatie op de “Mechs” die je onder andere in Masamune Shirow’s “Appleseed” en de “Patlabor” series vindt: exoskeletten en “gemechaniseerde pakken” met armen en benen.

Briefing:

Gila komt ten aanzien van de camera van achteren aangelopen en draait om de arm van de Odelo heen om het ding te betreden.

Twee kleppen in de rug staan open voor onderhoud.

Gila heeft een ontspannen uitdrukking op haar gezicht.

 

“Fuck you and fuck off”

Fuck you and fuck off

Fuck you and fuck off

Dit is een van de sleutelbeelden in de novelle.

De briefing bevat een prachtige mix van handmatige schetsen en objecten die je in Word kunt toevoegen.

Uit de briefing:

Gila leunt naar voren en kijkt op naar de camera. Ze gaat door een behoorlijk zwaar deel van haar training. Haar uitdrukking is die van “fuck you and fuck off”.

De maan is zichtbaar tussen haar rug en de stoelleuning. Het koord in haar nek trekt de kraag van haar blouse omlaag.

De bijgevoegde schetsen geven onder andere aan waar haar polscontacten zitten.

Vervolgens

De briefing is gisteren verzonden. Nu is het wachten op de eerste resultaten. Zodra deze binnen zijn en de illustrator toestemming heeft gegeven komt de boel als preview online.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s